.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نصب دستگاه هشدار دهنده زلزله در گيلان

استاندار گيلان از نصب نخستين دستگاه هشدار دهنده زلزله در مركز زلزله نگاري اين استان خبر داد.

به گزارش فارس مهدي سعادتي در همايش گراميداشت سالروز وقوع زلزله دلخراش سال 69 رودبار و منجيل در سالن غدير استانداري گيلان اظهار داشت: زلزله مخرب سال 69 رودبار و منجيل و نيز زلزله زنجان و بم از مهيب‌ترين سوانح دهه اخير ايران بوده است.
وي با بيان اينكه بالغ بر 50 هزار نفر جان خود را در اين حادثه از دست داده‌اند، افزود: جبران خسارت يكي از اهداف ساختار مديريت بحران است.
استاندار گيلان تصريح كرد: بايد با استفاده از منابع و نيازمندي‌ها و توانمندي‌هاي استان براي برطرف كردن مشكلات موجود برنامه‌ريزي شود.
وي گيلان را نخستين استان آغاز كننده حركت مهاري براي جلوگيري از خسارات ناشي از زلزله دانست و گفت: با نصب دستگاه هشدار دهنده زلزله ميزان آسيب‌هاي ناشي از زلزله به حداقل مي‌رسد.
سعادتي با تاكيد بر اجراي آموزش‌هاي كلاسيك آشنايي با زلزله، بيان داشت: اين آموزش‌ها بايد در تمام مقاطع تحصيلي فراگير شود.
وي افزود: براي جلوگيري از خسارات جبران‌ناپذير زلزله، مقررات ملي ساختمان‌سازي در استان نيز بايد رعايت شود.
استاندار گيلان با بيان اينكه بايد براي جلوگيري از افزايش تراكم و طبقات ساختماني، سخت‌گيري‌هاي لازم انجام شود، تصريح كرد: دستگاه سيستم‌هاي هشدار دهنده زلزله در جهان زيرنظر بنياد «اشتاين ‌بايس» كشور آلمان طراحي شده كه براي نخستين بار در گيلان پايلوت مي‌شود.
وي با اشاره به مذاكرات بنياد اشتاين بايس آلمان با بخش خصوصي در گيلان مبني بر ايجاد كارخانه و توليد انبوه دستگاه مذكور و ساخت و فروش آن به ديگر نقاط ايران، اظهار داشت: در صورت انتقال دانش فني درباره سيستم مذكور، استانداري گيلان حمايت‌هاي لازم را به عمل مي‌آورد.
سعادتي اظهار داشت: مجوز احداث كارخانه و مونتاژ و فروش دستگاه بايد منحصراً در گيلان باشد.
وي، مدارس، دانشگاه‌ها، بيمارستان‌ها و غيره را از مناسب‌ترين مكان‌هاي نصب سيستم هشدار دهنده زلزله دانست و گفت: سيستم مذكور براي نخستين بار در كشور، در گيلان و در ساختمان سازمان مديريت بحران در مركز زلزله نگاري اين استان نصب مي‌شود.
مخترع سيستم هشدار دهنده زلزله از كشور آلمان نيز در اين همايش اظهار داشت: سيستم مذكور سيگنال‌هاي مختلفي را از محل وقوع زلزله مي‌گيرد و آنهايي را كه حادثه برانگيز است را به انسان هشدار مي‌دهد.
«يورگن» با بيان اينكه اين دستگاه مانند سيستم عصبي حيوانات به امواج اوليه زلزله حساس است، خاطرنشان كرد: در گذشته انسان‌ها بر اثر تجربه دريافته‌اند كه حيوانات به‌ويژه پرندگان و چهار پايان قبل از وقوع زلزله امواج اوليه را دريافت كرده و با ايجاد صداهايي از وقوع آن خبر مي‌دادند.
وي افزود: براي طراحي سيستم هشداردهنده زلزله از طبيعت الهام گرفته شده كه در جهان بي‌نظير بوده و تاكنون در مورد هشدارهاي قبل از زلزله مرتكب خطا و اشتباه نشده است.
مخترع آلماني اضافه كرد: وقوع زلزله معمولا داراي دو موج اوليه و ثانويه است كه موج ثانويه ديرتر از موج اوليه به وقوع مي‌پيوندد.
وي با بيان اينكه موج اوليه زلزله براي انسان خطرناك نيست، اظهار داشت: حيوانات همين ضربه‌هاي موج اوليه را در تمام بدن خود احساس مي‌كنند كه براي انسان قابل لمس و حس نيست.
يورگن با اشاره به اينكه موج اوليه بسيار سريع‌تر از موج ثانويه به دستگاه مي‌رسد، خاطرنشان كرد: انسان با شنيدن صداي آژير از دستگاه معمولا تا 30 ثانيه فرصت دارد تا جان خود را در برابر زلزله يعني رسيدن موج ثانويه، نجات دهد.
وي ادامه داد: اين دستگاه علاوه بر هشدار زلزله، به قطع برق و گاز نيز اقدام مي‌كند تا از خسارات بيشتر جلوگيري شود.
به گفته يورگن، سيستم هشدار دهنده زلزله تاكنون در كشورهاي شيلي و يونان نتيجه مثبت داده است.
وي تصريح كرد: وقتي درباره زلزه صحبت مي‌كنيم درباره سال، ماه، روز و ساعت حرف نمي‌زنيم، بلكه در باره مديريت ثانيه‌ها براي نجات جان خود صحبت مي‌كنيم.
مخترع آلماني، روستاها، مدارس، بيمارستان‌ها، آپارتمان‌ها، برج‌ها و هتل‌ها را بهترين مكان براي نصب دستگاه هشدار دهنده زلزله دانست. /1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.332 seconds.